Un procent foarte mic dintre femeile din România își petrec ziua de 8 martie singure, majoritatea preferând să fie în compania prietenelor ori a familiei, relevă un studiu al Raiffesen Bank. Aceeași cercetare încearcă să răspundă unei întrebări care îi macină pe majoritatea bărbaților: Ce vor femeile de 8 martie?
Femeile din România sunt mai echilibrate și mai atente din punct de vedere financiar decât probabil cred majoritatea bărbaților. O arată un studiu al Raiffeisen Bank, potrivit căruia 90% dintre doamnele din România se gândesc la un plan de economisire pentru viitor și, mai mult decât atât, alocă un procent destul de mic din bugetul familiei cheltuielilor cu produse de întreținere, haine sau divertisment. Ce vor de 8 martie? Studiul citat încearcă să răspundă și la această întrebare. Iată principalele concluzii.
– Pentru 6 din 10 femei, 8 martie este o zi dedicată familiei, iar cele care nu se află într-o relație aleg să petreacă timpul cu familia extinsă sau cu prietenele
– Doar 4% dintre femei sărbătoresc singure, iar 3% nu sărbătoresc deloc, procentul ajungând la 8% în mediul rural.
– Atunci când sunt întrebate ce cadou și-ar dori de 8 martie, multe femei aleg experiențele și momentele de relaxare – o vacanță sau o excursie sunt în topul preferințelor, urmate de flori și bijuterii. 1 din 10 femei își dorește o mașină drept cadou ideal.
– 90% dintre femeile intervievate cred că este important sa aibă un plan financiar pentru viitor.
– În viața de zi cu zi, gestionarea finanțelor este un aspect important pentru femeile din România. Cheltuielile pentru nevoile de bază din gospodărie reprezintă 65% din totalul cheltuielilor, astfel încât femeile alocă maxim 15% din buget pentru îngrijirea personală, divertisment sau dezvoltarea personală.
– Principalele destinații ale cheltuielilor unei gospodării sunt produsele de larg consum (20%) și locuință (18%). În ciuda acestor priorități, 6 din 10 femei reușesc să economisească 20% din veniturile proprii, iar 20% nu pun deloc bani deoparte, principalul motiv fiind lipsa resurselor financiare. Plata ratelor este un alt factor important pentru 36% dintre femei, în timp ce 10% declară că nu economisesc din lipsă de încredere și din cauza lipsei de educație financiară.
– Studiul arată că, pentru 7 din 10 femei, lipsa resurselor este principala piedică în calea economisirii, iar reprezentantele Gen Z cred că lipsa educației financiare le limitează posibilitățile de economisire.
– Pentru femei, cele mai populare instrumente de economisire sunt pensiile private Pilonul II, depozitele bancare și asigurările de viață. Alte instrumente financiare la care apelează acestea sunt pensiile Pilon III, fondurile de investiții, titlurile de stat.
– Studiul evidențiază o reticență generală față de produsele cu grad ridicat de risc, majoritatea femeilor preferând opțiuni cu risc foarte scăzut ori evitând complet produsele financiare riscante. Femeile cu venituri mai mari și educație superioară utilizează, în medie, două produse de economisire, în timp ce 5 din 10 femei refuză produsele cu risc ridicat.