Tesla a raportat rezultate trimestriale record, în una dintre cele mai importante raportări din ultimii ani pentru producătorul de vehicule electrice.
După un an plin de drame, precum achiziția Twitter, blocaje în China, o piață bear dură și semne de întrebare privind cererea, Tesla restabilește încrederea investitorilor că producția va continua să crească, stabilind un obiectiv de 1,8 milioane de vehicule livrate în 2023. Marjele brute, unul dintre cele mai impresionante elemente fundamentale ale Tesla, au început să scadă și ar putea să scadă în continuare. Presiunile inflaționiste, costurile ridicate ale materiilor prime și reducerile recente de prețuri vor avea un impact, dar, pentru context, marjele brute sunt încă extrem de ridicate în comparație cu piața auto mai generală. Cu toate acestea, se pare că Musk se concentrează mai degrabă pe volume decât pe marjele de profit pentru a câștiga cotă de piață, scrie Josh Gilbert, analistul Toro.
Musk și-a flexat mușchii financiari, menționând că Tesla are 20 de miliarde de dolari americani în numerar, o sumă destul de sănătoasă pentru a supraviețui indiferent de ceea ce acest context economic tulbure îi aruncă în față. Wall Street va aprecia acest raport cu cifre realiste de livrare și o cerere puternică în urma reducerilor sale de preț din ianuarie, atenuând îngrijorările. Ceea ce este clar este că vremurile comode pentru Tesla s-au terminat. Musk trebuie acum să navigheze Tesla prin ceea ce el numește un mediu economic incert și cu cele mai intense provocări de când Tesla a ajuns cel mai mare producător auto din lume.
Perspective Tesla 2023: Lupta împotriva declinului vânzărilor de mașini la nivel global. Europa, o piața de urmărit
Acțiunile vehiculelor electrice au fost supuse presiunilor în ultimul an, iar Tesla, copilul minune al vehiculelor electrice, a resimțit din plin efectul. Acest lucru a fost determinat de triplul impact al îngrijorărilor legate de cerere, de problemele legate de lanțul de producție/ aprovizionare și de normalizarea evaluărilor. Toate aceste elemente s-au reflectat în prețul acțiunilor Tesla, care a scăzut cu 65% în 2022.
În ciuda faptului că a înregistrat un record de livrări în T4, creșterea a încetinit la o rată anuală de livrare de 40%, iar cifrele trimestriale au ratat așteptările pieței, situandu-se la 405.000 unități față de 431.000 preconizate. Elon Musk și-a menținut obiectivul de creștere anuală de 50% pe tot parcursul anului, rezultatele dezamăgind investitorii, în ciuda cifrelor record. Acest lucru indică standardele înalte pe care Tesla și le-a impus de-a lungul anilor și cât de mult așteaptă Wall Street și investitorii.
Începe astfel să se creeze o oportunitate pentru investitorii pe termen lung, mai ales că cererea este încă puternică, lanțurile de aprovizionare sunt mai bune, iar evaluările au reintrat în normalizare, raportul P/E al Tesla scăzând de la 130x la 22x într-un an, înainte de a reveni în jurul valorii de 32x după recenta sa revenire.
Decelerarea globală, nu doar vânzările de vehicule electrice sunt afectate
Îngrijorarea investitorilor cu privire la scăderea ritmului de creștere a vânzărilor de vehicule electrice este justificată, dar are nevoie de un context. Scăderea se referă la toate mașinile, nu doar la cele electrice. O mașină este a doua cea mai mare achiziție pe care o vor face majoritatea oamenilor iar piața se confruntă cu scăderea încrederii consumatorilor, creșterea costurilor de finanțare și creșterea prețurilor automobilelor. S&P Global estimează că vânzările de vehicule noi la nivel global vor ajunge la 83,6 milioane în 2023, iar vânzările de vehicule electrice vor depăși 10 milioane, ceea ce înseamnă că penetrarea vehiculelor electrice va atinge 13,3% din piața auto globală. Deși acest lucru ar reprezenta o încetinire a creșterii globale a VE față de 2022, ar însemna totuși o creștere a gradului de pătrundere a VE în vânzările globale de vehicule.
Vânzările totale de vehicule pentru 2023 ar urma să înregistreze o creștere de doar 5,6% de la an la an, ceea ce indică o scădere mai mare a cererii globale de vehicule, pe măsură ce consumatorii părăsesc segmentul vehiculelor noi, în timp ce inflația, ratele dobânzilor și prețurile record ale vehiculelor lovesc piața. În ciuda vânturilor potrivnice, previziunile pe termen lung rămân neschimbate, vânzările de vehicule electrice în China, Europa și SUA urmând să depășească toate celelalte vânzări de mașini motorizate până în 2030, ceea ce va continua să avantajeze Tesla, care domină piața vehiculelor electrice la nivel mondial.
Piețe cheie: Europa, o piață în creștere
China este esențială pentru evoluția Tesla, dar Europa va juca probabil un rol important în povestea Tesla începând cu 2023, fiind stimulată de condiții favorabile, în special în contextul în care Model 3 este cel mai bine vândut VE în Europa și în condițiile unei tranziții către renunțarea la combustibilii fosili pe fondul crizei energetice care a urmat invaziei Rusiei în Ucraina. China retrage subvențiile pentru vehiculele electrice, punând capăt la peste un deceniu de sprijin fiscal pentru vânzările de vehicule electrice noi, ceea ce ar putea duce la o scădere a livrărilor de vehicule electrice prin China în 2023, după ani de hipercreștere.
Pe măsură ce din ce în ce mai multe țări își stabilesc obiective ambițioase pentru tranziția la vehiculele electrice și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, cererea de VE nu va face decât să crească. Acest lucru ar putea oferi oportunități de creștere semnificative pentru Tesla, atât în ceea ce privește vânzările de vehicule, cât și în ceea ce privește activitățile sale de stocare a energiei și de energie solară. Dar cheia pentru Tesla este dacă cererea se menține puternică în 2023, cu profitabilitate și marje ferme, împreună cu un Musk rentors la cârmă.