Comisia Europeană a solicitat statului român clarificarea mai multor aspecte din Directiva privind recuperarea creanțelor din taxe, impozite și alte drepturi. Drept urmare, a apărut OUG 125/2024, care prevede că de la 1 ianuarie 2025 românii cu asigurări de viață vor fi raportați la ANAF. Astăzi a apărut și proiectul de ordin comun al președinților ANAF și ASF , prin care se stabilește modalitatea tehnică prin care se va face raportarea.
În termeni simpli, Comisia Europeană vrea să se asigure că, în cazul în care există cetățeni români care au datorii către instituții ale altor state UE, există posibilități cât mai diversificate de a recupera aceste creanțe. Un exemplu în acest sens sunt amenzile de circulație primite de români în alte țări europene și neplătite. Accesarea contului de asigurări de viață, consideră CE, ar putea ajuta la recuperarea acestora, deși, în Codul Civil din România, se precizează explicit că nu se poate institui poprire pe asigurările de viață.
Totuși Directiva există și trebuie implementată. Vă prezentăm, mai jos, explicațiile aduse de ANAF și ASF în referatul de aprobare a ordinului comun al președinților celor două instituții. Ordinul poate fi parcurs AICI
Comisia Europeană a solicitat statului român, în dosarul EU Pilot EUP(2023)10407, clarificarea modului de punere în aplicare a dispozițiilor art. 5 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de taxe, impozite, drepturi și alte măsuri.
Prevederile art. 5 din Directiva 2010/24/UE stipulează faptul că, “la cererea autorității solicitante, autoritatea solicitată furnizează orice informații despre care este previzibil că prezintă relevanță pentru autoritatea solicitantă în vederea recuperării creanțelor sale”.
Menționăm că, Agenția Națională de Administrare Fiscală nu deține astfel de date, dar poate solicita punctual, de la Autoritatea de Supraveghere Financiarã, informații cu privire la asigurãrile de viațã sau alte produse financiare, la cererea autorităților competente din alte state membre.
Pentru soluționarea dosarului EU Pilot EUP(2023)10407, Agenția Națională de Administrare Fiscală împreună cu Ministerul Finanțelor, și-au asumat măsuri succesive pentru a soluționa problemele ridicate de serviciile Comisiei, respectiv modificarea legislației primare, respectiv a Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și elaborarea unui ordin comun între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea de Supraveghere Financiară care să reglementeze tipurile de asigurări de viață și a alte produse financiare care să facă obiectul obligației de raportare, precum și conținutul informațiilor și formularul utilizat.
Pe de altă parte, precizăm că, informațiile cu privire la polițele de asigurări de viață și alte produse financiare încheiate de persoane fizice rezidente la instituții financiare de pe teritoriul României, sunt necesare pentru ducerea la îndeplinire a atribuțiilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului Nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 şi suspendarea aplicării unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost reglementată obligația entitãților aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autoritãții de Supraveghere Financiarã de a raporta informații privind asigurãrile de viațã și alte produse financiare.
Precizăm că, art. 61^2 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, prevede elaborarea unui ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, care să reglementeze tipurile de asigurări de viaţă şi alte produse financiare care fac obiectul obligaţiei de raportare, conţinutul informaţiilor și entităţile raportoare.
Pentru ducerea la îndeplinire a celor dispuse prin Ordonanţa de urgenţă nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 şi suspendarea aplicării unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost elaborat proiectul de Ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscalã și al președintelui Autoritãții de Supraveghere Financiarã privind raportarea informațiilor conform art. 61^2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Astfel, Anexa nr. 1 la ordin prevede informații care urmează să fie transmise cu privire la produsele de asigurări de viață contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României și Anexa nr. 2 la ordin prevede informații cu privire la alte produse financiare, respectiv valori mobiliare și titluri de participare la organisme de plasament colectiv contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României.
Subliniem faptul că, prin aprobarea Ordinului comun între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea de Supraveghere Financiară se crează premisele realizării unui mecanism de colectare a informațiilor privind asigurările de viață și alte produse financiare contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României.