Educația financiară are un rol esențial în dezvoltarea economică a țării facilitând accesul populației la produse și servicii fără de care o viață prosperă în lumea de astăzi este de neimaginat, a arătat Valentin Ionescu(foto la pupitru), președintele Institutului de Studii Financiare (ISF). Institutul desfășoară numeroase programe de educație financiară și are parteneriate cu zeci de universități din România.
Legătura dintre nivelul de educație financiară și nivelul de dezvoltare al unei țări este demonstrată deja, iar Valentin Ionescu, președintele ISF, subliniază că eucația este esențială în relația cu instituții financiare fără de care este greu de imaginat lumea de astăzi. “Dacã un popor este educat financiar inseamnă că acesta, în toate segmentele lui, are acces la sistemul bancar foarte facil, la piața asigurărilor, la bursa de valori, deci credem în faptul că un popor educat financiar poate duce la creșterea solidă a Produsului Intern Brut. De aceea, noi (Institutul de Studii Financiare) suntem parteneri cu 21 de centre universitare din țară.”, a declarat Ionescu, la Conferința Universităților, un eveniment organizat de DC Media Group.
Cât despre misiunea Institutului de Studii Financiare, el a afirmat că: “Certificăm persoane care lucrează în piața asigurărilor, cea de capital și piața pensiilor private, unde activează peste 50.000 de angajați. Avem programe facultative, deci le oferim gratis acestor parteneri educație financiară. Sunt companii către care mergem cu programele noastre de educație financiară. De asemenea, organizăm mai multe evenimente în cursul anului. Avem cursuri de pregätire și de înțelegere a piețelor financiare pe partea de formare profesională, și cel mai important, avem componenta de cercetare, care este o revistă indexată la nivel internațional care apare de două ori pe an în limba englezã. În această revistă publică studenții doctoranzi atât din țară, cât și din afara ei”.
ISF se constituie ca o punte între mediul academic și mediul de business și facilitează accesul pe piața muncii, în domeniul financiar nebancar la joburi din asigurări, piața de capital și cea a pensiilor private
Valentin Ionescu, președinte ISF
ISF, proiecte majore în educație
Totodată, ISF a devenit parte, anul trecut, din Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), iar Valentin lonescu a subliniat câteva programe prin care această instituție transmite mai departe informații prețioase pentru cei care se aflã la început de drum în domeniul finanțelor.
“Câteva proiecte importante din multitudinea de proiecte pe care o avem: Academia de asigurări, SmartFIN, sesiuni de premiere a lucrărilor studențești și paneluri de educație finaciară în cadrul conferințelor universitare.
Ce inseamnă SmartFIN? Este unul dintre proiectele cele mai importante, adresat studenților din cele 21 de centre universitare. Proiectul a luat naștere în 2021, până acum am avut 177 de întâlniri la care au participat peste 12.000 de studenți. Scopul acestui program este să îmbinăm cunoștințele teoretice cu cele practice, mai ales că rolul fundamental al ISF este să faciliteze o punte între mediul academic și mediul de business și accesul pe piața muncii.
Se văd efectele eforturilor comune: România a crescut pe scara educației financiare
Eforturile depuse în ultimii ani, de toate entitățile participante în piețele financiare, pentru creșterea nivelului de educație încep să se vadă, deși deocamdată timid, a arătat Marian Siminică, directorul Institutului de Studii Financiare (ISF), la o conferință internațională organizată de Universitatea din Alba Iulia având Institutul ca partener. La rândul său, Gabriel Avrămescu, prim-vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară(ASF) a transmis celor din mediul universitar că instituția pe care o conduce are mare nevoie de tineri specialiști conectați la realitățile actuale ale pieței și că ASF va avea o deschidere fără precedent din acest punct de vedere.
Directorul ISF a prezentat o cercetare amplă realizată de OECD pe 39 de state din întreaga lume care arată că, în ciuda poziționării spre coada clasamentului, România a marcat o creștere în ceea ce privește nivelul de educației financiară în perioada 2020-2024. Avansul este cu atât mai important cu cât media punctajelor pe țări a fost în scădere în perioada analizată de OECD, iar în România proiectele majore din acest domeniu au început abia în ultimii 4-5 ani.
AICI puteți consulta tot studiul OECD, inclusiv detalii despre situația educației financiare în România, pe segmente și categorii
” În ultimii 4-5 ani, am avut ca obiectiv strategic, la nivelul ISF, să contribuim la creșterea nivelului de educație financiară al populației în general și al tinerilor în special. Este un obiectiv ambițios la care contribuie toate entitățile din piețele financiare, iar acțiunile în acest sens au fost intensificate. S-au făcut pași importanți. Aș vrea să marchez aici anul 2020, an în care, în baza unui parteneriat între Ministerul Finanțelor, Ministerul Educației, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Banca Națională a României, a fost introdusă, la clasa a VIII-a, educația financiară ca disciplină obligatorie. Efectele se vor vedea, desigur, în timp, dar deja apar primele semne de îmbunătățire. Apoi, în 2022, printr-o inițiativă parlamentară, ziua de 11 aprilie a fost declarată Ziua Educației Financiare. Este un eveniment simbolic, dar asta arată coagularea entităților din piețele financiare pentru un obiectiv comun, să crească nivelul de educație financiară pentru că asta contribuie și la creșterea rezilienței și bunăstării și generează creștere economică. Nu în ultimul rând, un eveniment major despre care nu s-a discutat foarte mult a fost aprobarea Strategiei de Educație Financiară 2024-2030, document în care sunt precizate obiective clare, pe categorii, ce trebuie să facem până în 2030.”, a declarat Marian Siminică la Conferința Internațională de Management Economie și Contabilitate, organizată de Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia cu ISF printre partenerii principali.
AICI puteți consulta toate detaliile oferite de directorul ISF în legătură cu nivelul de educație financiară al românilor