Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a recepționat deja aproape 16.600 de solicitări încadrate în categoria “cereri de plată”, de la clienți Euroins și păgubiți din accidente cu șoferi asigurați RCA la societatea căreia Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) i-a retras autorizația de funcționare.
Dintre acestea, au fost înregistrate 3370 cereri de plată pentru acordarea despăgubirilor/indemnizațiilor-Anexa 10 precum și 819 cereri de plată pentru acordarea restituirii de primă-Anexa 9. Un total de 4189 de cereri au fost înregistrate. ” Facem mențiunea că, numărul final de cereri de plată înregistrate la FGA poate fi diferit de numărul solicitărilor primite, din cauza faptului că, unele cereri sunt transmise de mai multe ori(dubluri), pe mai multe canale de comunicare(email, portal, poștă etc) sau sunt solicitări care nu se încadrează în categoria cererilor de plată( petiții, diverse solicitări, întrebări etc).”, transmite Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).
FGA face apel la potențialii creditori de asigurare ai Societății Euroins România Asigurare Reasigurare SA să transmită cererile de plată(Anexa 9/10) precum și cererile de deschidere a dosarelor de daună( Anexa 7), doar pe portalurile dedicate, prezente pe site-ul FGA. Acest lucru ușurează atât activitatea de înregistrare, cât și procesarea ulterioară a cererilor, în beneficiul creditorilor de asigurare.
Cereri deschidere dosar daună(Anexa 7): Formular Daune – www.fgaromania.ro
Cereri pentru acordarea restituirii de primă( Anexa 9): Cerere de plată privind acordarea restituirii de primă – www.fgaromania.ro
Cereri de plată pentru acordarea despăgubirilor/indemnizațiilor: Cerere de plată privind acordarea despăgubirilor/ indemnizațiilor – www.fgaromania.ro
FGA înregistrează cererile în ordinea primirii lor și le alocă, pentru deschiderea dosarelor de daună sau analiză, în aceeași ordine.
FGA
Amintim că păgubiții din falimentul Euroins pot depiune cereri de plată sau, după caz, de deschidere a dosarelor de daună din data de 17 martie, când a fost publicată în Monitorul Oficial decizia ASF privind ridicarea autorizației de funcționarea a companiei Euroins.
Cât vor aștepta păgubiții până la plata daunelor- Estimări
Trebuie subliniat că FGA va acoperi, fără excepție, pretențiile clienților Euroins România care denunță polițele de asigurare, acesta fiind și atributul FGA definit de lege. Desigur, excepție fac cazurile în care consumatorul nu îndeplinește condițiile legale neputând, de exemplu, să demonstreze că este client Euroins. Toate plățile în cazul Euroins, deci și cele pentru restituirea primei, încep, potrivit legii, după 60 de zile lucrătoare de la publicarea deciziei de retragere a autorizației de funcționare. Decizia a fost publicată în MO vineri, pe 17 martie 2023. Aceasta înseamnă că plățile efective pot începe pe 17 mai 2023. În același timp, este important de subliniat că valabilitatea polițelor nedenunțate expiră automat la 90 de zile de la deschiderea procedurii de faliment prin decizia instanței abilitate. La data la care scriem acest text, procedura nu era deschisă.
Mai departe, Fondul de Garantare a Asiguraților va trece la analiza cererilor. Nu există un termen pentru finalizarea analizei, însă principiul care se aplică este “primul venit, primul servit”, deci cu cât mai repede este depusă cererea, cu atât mai repede se face plata. Este adevărat că experiențele anterioare arată că procedurile nu sunt chiar cele mai rapide, însă există, așa cum arătam, certitudinea că plata se va face. De exemplu, în acest moment, pentru foștii clienți City Insurance care au denunțat polițele, analiza este la nivelul cererilor depuse la finalul lunii mai 2022. Toți clienții care au depus cereri între 27 septembrie 2021 (data publicării în MO a deciziei de retragere a autorizației) și până pe 25-26 mai 2022 și-au primit deja banii. Așadar, decalajul între data depunerii cererii și data în care veți primi banii este undeva în jurul a 8-9 luni.
Nu în ultimul rând, trebuie să știți că suma pe care o veți primi este echivalentă cu perioada de valabilitate rămasă în vigoare, conform datelor de pe poliță. De exemplu, dacă prima de asigurare a fost 1000 de lei și ați denunțat polița când mai avea valabilitate 6 luni veți primi o sumă egală cu (1000 lei/12 luni)x 6 luni, adică 500 de lei.
În cazul daunelor, conform ultimelor infomații, analiza dosarelor este undeva la nivelul lunii martie 2022, ceea ce înseamnă că există un decalaj de circa un an de la momentul cererii până la plata efectivă.