În zilele de 28 și 29 martie 2024 a avut loc, la Brașov, cea de-a opta ediție a Conferinței Europene a Serviciilor Financiare (ECFS 2024). De data aceasta subiectul lansat în dezbatere de Institutul de Studii Financiare (ISF) a fost digitalizarea. Evenimentul a adunat la masa discuțiilor reprezentanți de vârf din zona academică, administrativă și financiară din România și din Europa.
Organizatorul evenimentului, ISF, se bucură deja de rezultate în urma procesului de digitalizare pe care l-a început în urmă cu mai mulți ani. Astăzi, zecile de mii de specialiști în asigurări și piața de capital care urmează cursurile Institutului și susțin examene de certificare pot face acest lucru exclusiv online. Nu fără legătură, numărul specialiștilor în asigurări pregătiți în 2023 a depășit 21.000, de departe cel mai mare nivel istoric.
În deschiderea evenimentului de la Brașov, despre digitalizare și educație financiară a vorbit și Gabriel Avrămescu, prim vicepreședintele ASF, care a subliniat că cele două constituie priorități certe pentru instituția pe care o reprezintă.
Cred că este un semnal pe care îl dăm cu aceste conferințe pe care noi le organizăm atât la ASF cât și la ISF pentru că, de la începutul mandatului actualului Consiliu, prioritatea oastră a fost educația financiară. Ne dorim foarte mult să dezvoltăm această zonă, mai ales că, în acest moment, la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară se lucrează la o strategie de educație financiară pe cinci ani, care să fie corelată și cu strategia națională de educație financiară.Auzim de foarte mulți ani că digitalizarea este un proces care va transforma raducal țara. Avem nevoie în primul rând e comunicare în a acest domeniu. Digitalizarea este un proces continuu care ține de educație. Nu vrrau ca pentru domeniul financiar digitalizarea să rămână o fata Morgana. Pentru noi, în cadrul ASF, este o provocare mare să reușim să digitalizăm toate procesele, pentru că și în cadrul ASF există acest deficit de digitalizare. Mă bucur că în acest sens avem parteneri pe cei din piața asigurărilor, pe cei din zona pieței de capital. Avem o colaborare și cu administratorii pensii private și, nu în ultimul rând, avem o colaborare foarte bună cu Ministerul Finanțelor și cu Guvernul, în general. Toate acestea, așezate într-un caru potrivit nu vor duce decât la dezvoltare. Am discutat cu cei de la ISF și vrem să mergem în perioada următoare și către zona antreprenorială. De ce? Pentru că trebuie să arătăm și mediului de business că este important să știe cum să utilizeze instrumentele financiare
Gabriel Avrămescu, prim vicepreședinte ASF
Doar 7% din totalul companiilor sunt complet integrate din punct de vedere al strategiei de afaceri, tehnologiei și sustenabilității
La rândul său, Valentin Ionescu, președintele ISF, a vorbit despre nevoia de digitalizare, ca parte din drumul companiilor către o activitate sustenabilă. Ionescu a citat un studiu important care vizează companii de toate tipurile inclusiv din țări foarte dezvoltate și care arată că doar 7% dintre aceste companii au asimilat și pus în practică, până acum conceptul de sustenabilitate.
Digitalizarea și sustenabilitatea împreună fac o pereche de minune. Combinate, sustenabilitatea și ascensiunea tehnologică fulminantă din zilele noastre pot aduce un avantaj competitiv considerabil pentru majoritatea afacerilor. Un studiu Accenture făcut cu baza în 12 țări, printre care și SUA, UK, Franța, Germania, China sau Japonia, pe companii din diverse domenii de activitate, cu venituri între 1-25 miliarde de dolari, arată că doar 7% din totalul companiilor sunt complet integrate din punct de vedere al strategiei de afaceri, tehnologiei și sustenabilității. Cu toate că în urma răspunsurilor celor 560 de companii intervievate, a reieșit faptul că tehnologia joacă un rol ”important” sau ”foarte important” pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate.
Valentin Ionescu, președinte ISF
Restul de 93% din totalul companiilor intervievate, precizează Ionescu, sunt conștiente de valoarea adusă de această integrare în business-ul lor dar se confruntă cu anumite bariere:
40% nu știu de existența unei soluții pe care să o adopte;
33% se luptă cu complexitatea soluțiilor sau încearcă să adapteze sistemele deja moștenite spre a fi sustenabile; 20% nu sunt conștienți de consecințele nedorite ale tehnologiei sau dacă ceea ce deja folosesc reprezintă o soluție durabilă
20% nu sunt conștienți de consecințele nedorite ale tehnologiei sau dacă ceea ce deja folosesc reprezintă o soluție durabilă.
O abordare mai practică: Digitalizarea este de multe ori înțeleasă greșit. Cum poate ajuta la stabilizarea pieței RCA
Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil de piața asigurărilor a avut o abordare mai practică, arătând că digitalizarea, este, până la urmă, doar un instrument care trebuie aplicat în proceduri care sunt deja consacrate. În opinia oficialului Autorității, dacă este bine înțeleasă, digitalizarea poate ajuta mult piața asigurărilor, în primul rând prin creșterea nivelului de cuprindere în asigurare, având în vedere că România stă prost din acest punct de vedere.
Digitalizarea este un concept care combină foarte multe elemente și care câteodată este înțeles parțial sau chiar total greșit. În spatele acestui concept este până la urmă omul. Digitalizarea nu înseamnă că oamenii vor dispărea din procese sau că procesele actuale vor dispărea. Vânzările, de exemplu, rămân vânzări. Se schimbă doar instrumentele, care vor devenit mai stabile și mai eficiente. În asigurări plecăm de la un nivel redus de digitalizare. Este nevoie de mult mai multă digitalizare în procesele de dezvoltare a produselor, în procesele de inspectare și evaluarea a datelor și, în final, la stabilirea prețurilor. În acest moment nu vedem un impact al digitalizării în asigurări și ne dorim să îl vedem. Digitalizarea ne va putea ajuta să ajungem la cât mai mulți beneficiari de produse de asigurare. Să avem un procent de case asigurate de 50-60%, nu de 20%, procentul vehiculelor cu asigurare RCA să fie pete 90%, nu 75% cât este în prezent.
Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF