Peste 80% dintre brokerii de asigurare din România au încheiat parteneriate cu o bancă de dimensiuni mici care le asigură finanțare pentru a oferi clienților RCA în rate, relevă datele colectate de www.studiifinanciare.ro . Recent, a anunțat că a intrat în același sistem și liderul brokerajului în asigurări, Safety Broker. Anterior intraseră și celelalte nume din top intermediere, adică Destine Broker, Transilvania Broker, Inter Broker sau Campion Broker. ASF a trimis în Parlament un proiect care prevede, printre altele, obligativitatea vânzării în rate a RCA de către firmele de asigurare, cu introducerea unor măsuri antifraudă.
Majoritatea brokerilor de asigurare, inclusiv numele mari care intermediază împreună vânzarea de RCA către milioane de șoferi, au încheiat partenriate cu o bancă de dimensiuni mici din România astfel încât pot oferi clienților RCA cu plata în rate. Această posibilitate, care exista până în urmă cu un an, a fost exclusă de firmele de asigurare din oferte, în condițiile în care au constatat că nivelul fraudei ajunsese să fie foarte ridicat.
Mai precis, după falimentul City Insurance din toamna anului 2021, prețurile RCA au început să crească masiv, motiv pentru care achiziționarea în rate a acestui produs, altfel o metodă rar utilizată până atunci, a început să fie prefarată de un procent notabil de șoferi și nu doar dintre cei profesioniști. După ce prețurile au experimentat o nouă perioadă de creștere, o dată cu apropierea falimentului Euroins, aducând și o creștere a vânzărilor în rate, asigurătorii au constatat, unul câte unul, că o bună parte dintre șoferi (până la 25% în unele cazuri) plăteau o singură rată, deși utilizau asigurare pe toată perioada de valabilitate, adică un an.
Pentru că procedura de rezilierea a poliței este una complicată și de durată, iar recuperea banilor de la clienții frauduloși una și mai dificilă, firmele de asigurare au decis să renunțe la vânzarea în rate.
Decizia a venit într-un moment cum nu se putea mai prost pentru unii dintre șoferi, adică într-o perioadă cu maxime istorice pentru prețurile RCA. Dacă luăm, de exemplu, prima medie pe 2023, care se depășește 1.200 de lei, vom vedea că ea reprezintă mai mult de jumătate din salariul minim net pe economie. Raportat la salariul mediu, ponderea merge spre 25%, în continuare ridicată. Dacă luăm, de exemplu, cazul particular al unei familii tinere, unde șoferul are sub 35 de ani și conduce o mașină second hand cu motor mai mare (pete 1,8 litri sau poate peste 2 litri), prețul RCA urcă binișor peste 2.000 de lei, ceea ce înseamnă un efort important chiar și dacă respectiva familie încasează salariul mediu pe economie.
În cazul șoferilor profesioniști din zona transportului rutier de persoane sau a transportului de marfă (atunci când vorbim de camioane înegistrate pe persoană fizică), este evident că plata în rate este o formulă necesară, în condițiile în care vorbim de prime de mii de lei.
Metoda legală prin care scazi substanțial sumele plătite pe RCA. În câte rate poți cumpăra și cu ce costuri
Acesta este contextul în care, încă din urmă cu proximativ un an, brokerii de asigurări au început să încheie parteneriate cu TBI Bank pentru a putea oferi RCA în rate. Din 2024, numărul parteneriatelor a crescut, ca și dimensiunea brokerilor semnatari. Astăzi, arată datele culese de www.studiifinanciare.ro, cel puțin 80% dintre intermediarii de RCA, incluzând numele mari din domeniu, lucrează în acest sistem. Banca nu a dat până acum de detalii privind lista brokerilor cu care lucrează și nici în ceea ce privește costurile. Totuși, date consultate de www.studiifinanciare.ro arată că oferta presupune, practic, acordarea unor credite de consum la solicitarea asisenților în brokeraj. Pentru 2 sau 4 rate nu se plătește dobândă, însă se va achita un comision a cărui valoare nu a fost dezvăluită, dar care nu depășește, cel mai probabil, 1% din valoarea creditului prin care se achiziționează RCA. Pentru 6 sau 12 rate se va plăti dobândă în valoare de 12%, conform informațiilor noastre.
ASF a trimis în Parlament propunerea ca asigurătorii să fie obligați să vândă RCA în rate
Pe de altă parte, în cadrul măsurilor gândite pentru a ușura povara RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a trimis la Parlament o propunere de modificare a legislației astfel încât vânzarea de RCA în rate să fi obligatorie. Deocamdată, această initțiativă nu a fost adoptată. Concret, este vorba despre RCA cu plata semestrială (2 rate), trimestriala (4 rate) sau lunară. Pentru a evita frauda, cauza pentru care asigurătorii au renunțat la ofertarea în rate, ASF propune în respectivul proiect ca sistemul să funcționeze pe un principiu asemănător cu debitarea directă bancară. Mai clar, asigurătorul ar avea posibilitatea să își ” tragă” rata automat, atunci când clientul nu o plătește. În plus, cei care nu plătesc rata la timp ar putea ajunge să fi sancționați prin creștere prețului RCA.