Un nou capitol din Barometrul UNSAR-IRES relevă faptul că șoferii păgubii și acoperiți de RCA ar vrea să își poată alege service-ul dintr-o listă de unități care au contract cu asigurătorul șoferului vinovat. Mai precis, transmit firmele de asigurare, opt din zece șoferi ar face asta. Deocamdată legea nu permite asigurătorilor să recomande unitatea reparatoare, însă în Parlament se discută o modificare în acest sens.
Barometrul UNSAR – IRES privind “Percepția riscului și cultura asigurărilor din România” a fost realizat în luna mai a acestui an pe un eșantion reprezentativ format din 1.010 respondenți, cu vârsta cuprinsă între 18 și 50 de ani, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
De aproximativ o lună , în Camera Deputaților a fost depus un set de amendamente la legea 132/2017 a RCA care, printre altele, propune ca păgubitul să aleagă dintr-o listă de service-uri care au contract cu asigurătorul șoferului vinovat sau, dacă totuși alege un alt service, să obțină aprobarea asigurătorului pentru valoarea daunei. În prezent, legea spune că păgubitul își poate alege orice service, iar devizul întocmit de unitatea reparatoare trebuie plăti de asigurător, în măsura în care este justificat cu documente. Mai mult, asigurătorii nu au voie nici măcar să recomande un anume service. Din motive evidente, asociațiile service-urilor se opun modificării legii în sensul amintit mai sus.
Iată ce spune UNSAR despre rezultate studiului:
Așa cum deja se cunoaște, pe piața de reparații auto există diferențe destul de mari între prețurile practicate de diferitele tipuri de unități reparatoare în raport cu companiile de asigurare RCA. Astfel, o analiză a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile Membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au închis și s-au plătit (fără a lua în calcul dosarele care sunt încă în rezervă – adică cele care urmează să fie închise), a relevat unele discrepanțe considerabile.
Astfel, pentru service-urile independente care nu au un contract de decontare a plăților de reparație cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare față de despăgubirea plătită pentru reparații către service-urile reprezentanțelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei), și de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au un contract cu asigurătorii, altele decât reprezentanțele (4.921 lei).
Subliniem că prețul poliței RCA, plătit de toți cei care dețin autovehicule, este influențat semnificativ și de costul despăgubirilor plătite. Astfel, contractele cu unitățile reparatoare, care ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată acum în dezbaterea Camerei Deputaților, ar putea simplifica și grăbi procesul de despăgubire – la prețuri corecte de piață și reparații de calitate, în interesul atât al plătitorilor de prime de asigurare, cât și al persoanelor prejudiciate.
Leave feedback about this