May 31, 2025
Strada Popa Petre 24, București 030167
Actualitate Asigurari Popular

Mititelu, ASF, mesaj către firmele de asigurare și brokeri: Ne interesează stabilitatea financiară, dar ne interesează la fel de mult conduita. Ce va conține primul ghid de conduită în RCA

Sorin Mititelu, vicepreședinte pentru sectorul asigurări-reasigurări la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF),anunță că instituția pe care o reprezintă este interesată de stabilitatea financiară a operatorilor din piață (asigurători sau brokeri), însă pune tot atâta preț și pe conduita acestor operatori. Într-un interviu recent, vicepreședintele Autorității a vorbit despre ce va conține noul ghid de conduită, care va schimba multe în zona RCA.

Într-o prezentare susținută la ediția din 2025 a Forumului Internațional de Asigurare și Reasigurare (FIAR) organizat de XPrimm, Mititelu a pus în centrul preocupărilor ASF recâștigarea încrederii publicului. ” Avem nevoie de încrederea publicului, ca ingredient de bază al creșterii și stabilității pieței. Sistemul de control este, în fapt, un instrument de a întări încrederea publicului, furnizând garanția că există un sistem de verificare care să certifice calitatea operațiunilor asigurătorilor”, a transmis oficialul.

Mai departe, el a explicat că nu doar stabilitatea financiară a sistemului este în atenția ASF ci, în aceeași măsură, și conduita operatorilor din piață, firme de asigurare sau brokeri.

” Ne interesează stabilitatea financiară a operatorilor, dar ne interesează la fel de mult și conduita acestora. Zona cu cele mai frecvente incidente de conduită este distribuția, dar mai există o zonă cu impact cel putin la fel de important – designul și lansarea de produse. Evident, administrarea daunelor este un alt domeniu în care o conduită neadecvată poate genera atât un risc reputațional crescut, cât și daune materiale. În sfarșit, un domeniu cu impact în creștere este cel al administrării de date – o conduită neadecvată pe acest segment poate genera riscuri majore.”

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF

Reprezentantul autorității vine și cu un exemplu în ceea ce privește conduita din perspectiva conceperii produselor de asigurare. ” Dezvoltarea produselor este momentul în care dimensionarea acestora trebuie făcută corect – nu se poate imagina ca un produs cu o rată a daunei de 1% este corect dimensionat; de celalată parte, produse care generează rezultate tehnice constant negative sunt, de asemenea, în mod evident greșit dimensionate; ‘value for money’ va deveni un criteriu de apreciere utilizat pe scară largă.”, a spus Mititelu.

Ghid în premieră pentru RCA

Conținutul ofertelor formulate de firmele de asigurare pentru șoferii care vor să cumpere RCA se schimbă substanțial, astfel încât clientul să poată înțelege mai bine cum a fost construit prețul și de ce a fost el modificat de la un an la altul, acolo unde este cazul. Este doar unul dintre capitolele unui ghid de conduită gândit la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și explicat, pentru Economica, de vicepreședintele autorității, Sorin Mititelu. De asemenea, metodologiile de calcul a tarifului de bază nu vor mai putea fi construite pe baza “unei creativități care să conducă la tarife care doar riscul nu îl reflectă”, conform oficialului ASF, citat de Economica.

Ofertele date de firmele de asigurare, prin brokeri sau direct, șoferilor care vor să cumpere RCA, vor avea în curând un format mai complex, care să permită clientului să înțeleagă formarea tarifului de bază și, mai ales, modificarea primei de asigurare la reînnoire. Informația este inclusă într-un document mai amplu, construit sub forma unui ghid de conduită pentru asigurători și prezentat, în linii mari, pentru Economica, de Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității, responsabil pentru piața asigurărilor.

„Una dintre componentele ghidului este despre transparență. Aș face trimitere la o singură recomandare. Una care ne-ar fi ajutat de multă vreme. Am fi avut mai puține comentarii. Ne-ar fi ajutat să răspundem la întrebarea: de ce a crescut prima RCA, la reînnoire? Și anume cum să fie structurată oferta pe care o primim fiecare când vrem să încheiem o poliță RCA. Astăzi avem doar o valoare a primei de plată și cheltuieli de achiziție. Atât. În viitor, oferta va cuprinde valoarea tarifului de bază în funcție de segmentul din care face parte asiguratul, apoi, dacă există o modificare a tarifului de bază la reînnoire, asigurătorul trebuie să prezinte valoarea acelei diferențe și să explice motivul. Apoi, la tariful acela de bază, trebuie să prezinte impactul unor eventuale reduceri comerciale de preț. Și acolo trebuie explicat. Nu în ultimul rând, va fi prezentat impactul schemei bonus-malus. Astfel că, la final, vom cunoaște de ce prima pe care o plătești are acea valoare, ce factori au influențat-o și de ce există diferențe față de tariful de bază. Această transperență ne oferă posibilitatea de a înțelege formarea prețului”, a declarat Mititelu, într-un interviu pentru Economica. Pe lângă acestea, oferta va mai conține și costurile pe care asigurătorul le suportă cu contribuția la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR), costuri care sunt incluse în prețul final al asigurării.

„Atunci când sunt diferențe de preț, primii care trebuie să dea explicații sunt asigurătorii. De asemenea, intermediarul ( agentul de asigurătorului sau al brokerului, n.red.) trebuie să ajute clientul să obțină informații. Încă din faza de început trebuie să avem aceste informații. Important este ca de la bun început să știm ce cumpărăm”, a mai spus vicepreședintele ASF.

Fără artificii, fără diferențe uriașe între ofertele primite de șoferi și „fără o creativitate care să conducă la tarife care numai riscul nu îl reflectă”

Amintim că tarifele de bază pentru RCA, prima de risc, sunt calculate în funcție de câteva elemente de bază, cele mai importante fiind vârsta șoferului asigurat și puterea motorului mașinii. De exemplu, pentru că sunt implicați în mai multe accidente, șoferii cu vârsta până în 30 de ani plătesc un preț mai mare. La fel, clienții care conduc mașini cu motoare puternice.

Pe lângă aceste elemente, asigurătorii introduc și alte variabile în calculul tarifului de bază, cea mai importantă fiind zona unde este înregistrată mașina. Pentru că în București și județul Ilfov, numărul și valoarea daunelor este mai mare decât în alte zone, șoferii de aici plătesc RCA mai scump. La fel cei din orașele mari, în general, comparativ cu cei din orașele mici sau de la sate. Apoi este luată în calcul și perioada care a trecut de când șoferul asigurat a luat carnetul de conducere și, în situații mai rare, istoricul său de amenzi.

Pe lângă aceste elemente, asigurătorii segmentează, însă, mai în profunzime, folosind, uneori, elemente „originale” cum ar fi culoarea mașinii (există statistici care arată că automobilele cu o anumită culoarea sunt implicate în mai multe accidente) sau numărul de proprietari ai mașinii. Astfel se creează sute de mii sau chiar milioane de segmente de asigurați, aproape fiecare client având practic segmentul său. Această segmentare în amănunt a fost accelerată și de dezvoltarea inteligenței artificiale.

Fără să dea detalii foarte multe, vicepreședintele ASF vorbește și despre elemente din viitorul Ghid de Conduită care vor lucra asupra felului în care asigurătorii abordează formarea tarifului. „Prima categorie de recomandări din cadrului ghidului privește procesul de tarifare în sensul de calculare a prețurilor la produsul RCA. Nu intervenim sub nicio formă asupra metodologiilor de calcul, a formulelor. Este libertatea de decizie a actuarului și a companiei. Există, însă, anumite standarde și etice și operaționale, în acest proces. Ceea ce avem ca recomandări la acest capitol, avem un număr de recomandări prin care să facem ca acest proces să conducă la decizia asigurătorilor în aprobarea unor tarife de bază competitive. Adică cele care să respecte riscul, costurile de administrare și care să includă și profitul. Prin urmare, aceste elemente trebuie să fie refelectate în metodologii, fără artificii, fără exagerări, fără o creativitate care să conducă la tarife care numai riscul nu reflectă. Mă refer aici la situații în care clientul ajunge să aibă 5 oferte cu diferențe și de trei ori-patru ori între ele”, a mai declarat Sorin Mititelu.

Leave feedback about this

  • Quality
  • Price
  • Service

PROS

+
Add Field

CONS

+
Add Field
Choose Image
Choose Video
X