Aproape 52% din cei 1.300 de români care au răspuns întrebărilor dintr-un chestionar elaborat de Institutul de Studii Financiare (ISF) spun că știu foarte bine caracteristicile produselor financiare nonbancare, a arătat Valentin Ionescu, președintele ISF. Pe de alta parte, in ciuda dezvoltarii acestui segment, vanzarile online de asigurari sunt preferate de doar 20% din consumatori, majoritatea covarsitoare optand pentru brokeri.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a pus la dispoziția tuturor participanților în sistemul de pensii administrate privat un instrument simplu de utilizat, care permite celor care îl accesează să afle la ce fond de pensii au fost alocați. Este nevoie doar de nume, prenume și CNP. Linkul către această secțiune din site-ul ASF poate fi accesat AICI.
În altă ordine de idei, studiul “”Percepția populației cu privire la domeniul asigurărilor, pensiilor private şi investiţiilor financiare„, realizat de ISF împreună cu INSCOP, sugerează că piața asigurărilor de viață, încă prea puțin dezvoltată în ciuda beneficiilor demonstrate, are un potențial semnificativ. Foarte important, în asigurările de viață și, în general în domeniul asigurărilor, 80% dintre respondenți au arătat că se consultă cu un broker.
Punctez cele mai relevante concluzii urmare a acestu studiu (nr: studiul citat mai sus). Am ales zece produse financiare din cele trei domenii: pensii private, asigurări și investiții. În ceea ce privește, se pare că aceasta ete ridicată la nivelul populație, peste 80% dintre respondenți având ceva cunoștințe despre aceste produse. Cel mai ridicat nivel de notorietate s-a înregistrat la asigurarea de viață, peste 87% dintre respondenți au auzit de acest produs. Asigurarea CASCO este și ea cunoscută aproximativ în aceeași măsură, iar cel mai scăzut nivel este la asigurările de răspundere profesională, în jur de 38%.
Valentin Ionescu, președinte ISF
Potrivit președintelui ISF, dintre cele 10 categorii de produse financiare nebancare analizate, doar la 4 categorii s-a înregistrat o notorietate mai mare de 80%, la alte 5 categorii notorietatea s-a încadrat între 60-80%, existând și o categorie (asigurarea de răspundere profesională) cu o notorietate scăzută (38,3%), justificată prin aria de adresabilitate mult mai redusă a acesteia.
Celelalte concluzii importante ale studiului ISF realizat pe 1.300 de respondenți
- Gradul de utilizare a produselor financiare nebancare este relativ scăzut, depinzând de caracterul obligatoriu sau facultativ al acestora, de nivelul veniturilor obținute, de nivelul studiilor dar și de nivelul de educație financiară al respondenților. Acesta s-a încadrat între 4,2% pentru acțiuni, obligațiuni și unități de fonduri, și 45,7% pentru asigurarea de răspundere civilă auto (RCA)
- 37,1% dintre respondenți nu au achiziționat niciun produs financiar nebancar în ultimii 3 ani, 23,9% au achiziționat un singur tip de produs financiar, iar alți 29,5% au achiziționat între 2-4 tipuri de produse financiare nebancare. Doar 9,6% dintre respondenți au achiziționat cel puțin 5 tipuri de produse financiare nebancare din cele 10 produse financiare enumerate;
- 71,2% dintre respondenți își exprimă acordul cu afirmația ”Dacă pe viitor voi încheia o poliță de asigurare facultativă (pentru locuință, CASCO, de răspundere civilă etc.), voi căuta cel puțin 3 oferte”;
- Doar 26,7% dintre participanții la sondaj au auzit că pot beneficia de o deducere fiscală în limita a 400 euro anual atunci când contribuie la un fond de pensii private facultative
- 28,5% dintre respondenți ar prefera să țină banii economisiți în casă în valută, 25,8% i-ar depune la bancă, 15,4% i-ar investi în imobiliare (terenuri, case, apartamente), iar 8% ar începe o afacere. Predilecția românilor pentru păstrarea economiilor în valută, respectiv în depozite bancare reflectă o reținere a acestora la asumarea unor riscuri;
- Principalele motive pentru încheierea unei asigurări facultative menționate de cei care au avut vreodată o astfel de poliță sunt: problemele medicale personale (variantă aleasă de 29,8% din totalul eșantionului), obligația legală (21,6%), solicitarea din partea băncilor (13,4%), situații dificile în care s-au aflat rudele, prietenii (9.3%);
- Cel mai important criteriu de selecție a asiguratorului a fost considerat prețul (26,4%), urmat de experiența personală anterioară cu compania respectivă (25,1%), reputația companiei (16,3%) și nivelul acoperirilor (14,4%);
- Cu toate că a crescut interesul populației pentru achiziționarea asigurărilor în sistem on-line, cea mai pare parte a respondenților (80,4%) au declarat că au încheiat ultima poliță la sediul unei companii de asigurări sau în urma discuții cu un broker;
Ce acțiuni a desfășurat și va desfășura ISF pentru creșterea nivelului de educație financiară al populației și mai ales pentru pregătirea specialiștilor din domeniile financiare nonbancare
Potrivit lui Valentin Ionescu, Institutul al cărui președinte este, aflat în subordinea ASF, a organizat, în 2023, 14 conferințe naționale și internaționale, la care au participat peste 5.400 de oameni. ISF desfășoară 2 programe de educație financiară dedicate cadrelor didactice și 5 dedicate elevilor și studenților.
AICI găsiți detalii despre proiectele ISF, care vor merge înainte și anul acesta
O parte foarte importantă a activității ISF constă în pregătirea specialiștilor în domeniile financiare nonbancare, adică asigurări, piața de capital și pensii private. Doar în ceea ce privește brokerii de asigurări, anual se formează și susțin examene peste 10.000 de oameni, anul 2023 aducând și un record în acest sens.
Leave feedback about this