Șoferii din Europa de Este conduc cele mai vechi mașini de pe Continent, iar parcul auto din România ocupă chiar un trist loc doi din acest punct de vedere. Mai mult, arată un studiu recent, foarte puțini români au intenția de a înlocui mașina curând. Pentru firmele de asigurare, aceste statistici ar trebui să de dea gândit. Totuși, șoferii români, ca cei din întreaga regiune, par să aibă capacitatea de a găsi soluții alternative.
Parcul auto din România are o vechime medie de 15 ani și jumătate, iar acest indicator ne plasează pe al doilea loc din Europa, după Cehia, unde vechimea medie sare ușor de 16 ani, relevă un studiu recent al Mol. Este o statistică ce dă de gândit firmelor de asigurare, care nu doar că trebuie să plătească mai mult pentru defecțiuni mai dese, dar se și văd în postura de a avea un bazin de potențiali asigurați tot mai mic, în condițiile în care asigurare CASCO nu mai are foarte mult sens în cazul mașinilor mai vechi de 10 ani, la cele de peste 15 ani nemaipunându-se problema unei astfel de protecții. Din datele Studii Financiare reiese că, în acest moment, doar două societăți au produse CASCO destinate mașinilor mai vechi de 10 ani, unul dintre aceste produse, care merge până la o vechime de 25 de ani, fiind lansat recent pe piață. Celelălat produs pentru mașini vechi, inclusiv de peste 15 ani, este în portofoliul Omniasig.
Studiul citat- care se bazează pe răspunsurile a peste 1.700 de membri ai programului de loialitate MOL Move din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia — a analizat obiceiurile legate de întreținerea mașinilor și atitudinea față de carburanții premium.
Șoferii subestimează vârsta reală a mașinilor
Datele oficiale ale UE arată o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15,5 ani în România, 15,1 ani în Slovacia și 16,2 ani în Cehia. Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate țările, ceea ce sugerează că mulți șoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a mașinilor lor. În România, doar 20% dintre respondenți cred că vehiculul lor este vechi — deși aproape jumătate dintre ei (47%) conduc mașini mai vechi de 10 ani.
Întârziere a înlocuirii, flexibilitate financiară limitată
Studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre șoferii din regiune nu intenționează să își schimbe mașina în următorii cinci ani — indiferent de vârsta acesteia. În mod îngrijorător, unul din zece respondenți (10%) a declarat că în prezent nu își permite nici măcar o reparație minoră. Această lipsă de flexibilitate financiară și amânarea întreținerii prezintă riscuri semnificative pentru siguranța rutieră.
Soluția alternativă găsită de șoferi pentru a prelungi viața mașinii
“În acest context, devin tot mai importante soluțiile accesibile, de zi cu zi, care pot prelungi durata de viață a vehiculului — cum ar fi utilizarea carburanților premium. În regiune, 64% dintre șoferi folosesc carburanți premium cel puțin o dată , iar 30% dintre aceștia aleg un astfel de carburant de cel puțin patru ori din zece alimentări.”, notează cei de la Mol.
Majoritatea respondenților cred în beneficiile carburanților premium: 60% sunt de acord că aceștia îmbunătățesc performanța motorului, în timp ce 56% cred că ajută la prelungirea duratei de viață a acestuia.
Majoritatea șoferilor români consideră că fac tot ce pot pentru mentenanța mașinii
58% dintre șoferii români evaluează că fac tot ce consideră că ar ajuta pentru mentenanța mașinii, cu 18 puncte procentuale mai mult decât media respondenților. În plus, jumătate dintre respondenții români aleg carburant premium pentru cel puțin patru din zece alimentări. Doar 13% nu folosesc deloc carburanți premium, semnificativ mai puțini decât media regiunii (27%). Această abordare arată că românii sunt responsabili și atenți la măsurile pe care le pot lua pentru a asigura îngrijirea mașinii, în contextul în care pentru ei este important ca mașina să fie de încredere și funcțională o perioadă îndelungată, fără probleme mecanice majore, să poată fi folosită în siguranță și să mențină costurile de întreținere reduse.
„Programul MOL Move este o comunitate în care utilizatorii au beneficii de loialitate, dar și acces la costuri mai mici pentru produse care contribuie activ la sustenabilitatea pe termen lung a mașinilor lor. Vedem aici o preferință mai mare pentru carburanții premium, iar acest aspect se datorează și faptului că oamenii cred în beneficiile oferite de aceștia, mai ales în capacitatea lor de a îmbunătăți performanța motorului. Ne bucurăm că utilizatorii sunt atenți la aceste aspecte și suntem mândri că reușim să le oferim produse și servicii pe care se pot baza și care răspund nevoilor lor”, a declarat Geanina Ghiculescu, Head Retail MOL România.
Leave feedback about this